Sunday, September 9, 2012

NLP: Mengapa Saya?

Arthur Ashe adalah pemain tenis kulit hitam dari Amerika yang pertama kali merebut gelaran "Grand Slam" dan memenangi US open (1968), Australia open (1970) dan wimbledon (1975).

Pada tahun 1979 dia terkena serangan jantung dan menjalani operation "by pass". Setelah 2 kali melakukan operation, dia terinfeksi Virus HIV melalui pemindahan darah yang diterima.

Seorang peminat menulis surat kepadanya, "Mengapa Tuhan memilihmu untuk menderita penyakit itu?"

Arthur menjawab: "Di dunia ini ada 50 juta orang yang ingin bermain tenis, di antaranya:

* 5 juta orang yang belajar bermain tenis
* 500 ribu orang belajar menjadi pemain tenis profesional
* 50 ribu orang datang ke arena untuk bertanding
* 5000 orang mencapai tournament Grand Slam
* 50 orang berhasil sampai ke Wimbledon
* 4 orang di semifinal
* 2 orang di final

Dan ketika saya mengangkat trofi Wimbledon, saya tidak pernah bertanya kepada Tuhan, "Mengapa saya yang menjadi juara?"

Jadi ketika saya dalam kesakitan, tidak seharusnya juga saya bertanya kepada Tuhan "Mengapa saya?".

*Dalam kehidupan, kita perlu sedar (Aware) tentang kelemahan diri, menerima (Accept) atau redha dan melakukan (Act) tindakan atau perubahan. Terdapat pelbagai teknik (patterns) dalam NLP untuk melakukan perubahan kepada kepercayaan dan kelakuan yang melimitkan kecemerlangan diri. - Dr AK

Sumber: Internet

No comments:

Post a Comment