Sunday, September 9, 2012

Dr AK: Klinik "Fobia" dan "Stress"


Klinik Meta-State 
Masa: 9 am - 12 pm *
Hari:  Setiap Jumaat 

Tempat:  Bilik 13, Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina, UKM, Bangi
Tel/SMS:  019-5029428
* Sila buat temujanji sebelum datang.Terima kasih.

Menurut American Psychiatric Association, fobia dicirikan oleh satu ketakutan yang ketara dan berterusan yang berlebihan atau tidak munasabah, contohnya takut kepada ketinggian, haiwan seperti ular, menerima suntikan, melihat darah dan lain-lain.

Satu kajian oleh Institut Kesihatan Mental mendapati 18 peratus daripada rakyat Amerika (55 juta) mengalami sekurang-kurangnya satu fobia. Bagaimana dengan Malaysia? Saya rasa banyak orang mengalami fobia dan masalah itu dibawa sepanjang hidup jika tidak dirawat. 

Sebelum wujudnya NLP
(Neuro-Linguistic Programming), mengubati fobia adalah sukar dan mengambil masa yang lama. Dengan NLP, prosesnya sangat cepat. Namun, tidak ramai pengamal NLP yang bersedia untuk menggunakan "Fast Phobia Cure Pattern" di lapangan. Contoh rawatan menggunakan salah satu teknik (pattern) untuk menghilangkan fobia labah-labah ditunjukkan dalam klip video di bawah. Diharap dengan adanya klinik ini dapat membantu meringankan penderitaan orang yang mengalami. 

Selain fobia, klinik ini dibuka untuk penyelidik dan pelajar yang ingin menghilangkan stress, runsing, marah serta "mental block" yang melimitkan kecemerlangan diri. Perkhidmatan coaching one-to-one (kaedah NLP) juga disediakan bagi yang mahu mengembangkan potensi diri dengan menggunakan teknologi yang ada dalam Meta-State Engineering ™.


Kelebihan teknologi ini ialah perawat tidak perlu mengetahui cerita sebenar atau menyiasat punca-punca masalah yang berlaku kepada klien, contohnya masalah "putus cinta", "rumah tangga", "kewangan", atau kes trauma, yang penting perawat tahu apa yang klien mahu (outcome) seperti "tenang", "bahagia" dan sebagainya. Bagi kes fobia, sedikit info diperlukan untuk mengetahui jenis phobia. Rawatan dibuat dengan mengkaji struktur bukan kandungan masalah.  




P/S: Ada yang bertanya mengenai bayaran, saya katakan klinik ini dibuka untuk membantu meringankan beban serta meningkatkan kecemerlangan diri, jadi jangan bebankan diri dengan masalah bayaran pula. Untuk menghidupkan aktiviti penyelidikan dalam Meta-State Engineering ™, satu tabung disediakan, terpulang kepada individu untuk menyumbang dengan ikhlas sebanyak mungkin.

No comments:

Post a Comment